søndag 13. oktober 2013

Southampton - Yarmouth

3. oktober - 4. oktober

Kveldshimmelen over Yarmouth Marina
I dag, 3. oktober, skal vi bare ned til Yarmouth, 17 nm, så vi tar det med ro og spiser god frokost. Siste hånd på bloggen før publisering, det er sikkert noen som venter på nyheter på den.
På vei mot Yarmouth, vinden har løyet
På vei inn til havna i Yarmouth
Vi tenker starte ved 10-11 tiden, idet vi skal til å gjøre oss klar, blåser det voldsomt opp. Det er bare å glemme å gå, vi kommer oss ikke ut av havna engang. Vi spiser lunsj, ser på værmeldinger, og venter på at den voldsomme vinden skal blåse over. Å vente til i morgen er ikke noe alternativ, da melder de Beaufort 5 - 8 (det vil si 8-20 m/s). Da vil jeg helst være i havn. Så det må bli i dag.
Ved 2 - 3 tiden har vinden løyet så mye at vi kommer oss ut fra havna. Med kapteinen som båtfører går det kjempebra til tross for at det er trangt for oss som er 7,6 m bred. Med motorene på full speed bakover mot vinden fører han oss sikkert ut av havna.
Det blir en bumpete tur ned kanalen, med sterk vind og strøm imot. Da er det godt å ha hytteveggen som tar av for vinden. En open-brigde deck katamaranentusiast har en gang beskrevet det som "berlinmuren". Jeg takker for den i dårlig vær.
Vi er nede i 4 knop p.g.a.  motstrøm, det er prisen vi betaler for ikke å gå som planlagt. Vinden gir seg mot kvelden og vi er inne i Yarmouth marina før det er mørkt. Himmelen lyser opp en flott regnbue i det vi entrer marinaen. I kveld skal vi på pub, det har kapteinen bestemt, for som regel er vi så trøtte på kvelden at vi orker ikke tanken på å forlate båten.
Vi blir tipset om pub'en The Kings Head, der blir vi sittende sammen med Rob Gibson og hans mannskap på to. Kjempehyggelige karer og vi finner tonen fort. Rob er RYA-instruktør med 15 års erfaring og har mange nyttige tips til oss. Egen bok har han også skrevet: "Sail Trim for cruisers". Den har vi nå selvfølgelig om bord. En kjempehyggelig kveld med god mat, godt drikke og hyggelig selskap.

4.oktober
Arvid snakker med Rob også på morgenen, og vi endrer ruteplaner. I stedet for å gå til Guernsey med voldsomme tidevanns-strømmer, bestemmer vi oss for å gå til Brest direkte.

Etter frokost tar vi en tur i byen, litt ekstra proviant kjøpes og vi går ut på den flotte piren som stikker ut i sjøen ved havna. Den ble bygd i 1876 for at også steambåter skulle kunne komme inn her. Piren brukes i dag av få båter, men det er mange som fisker fra den. I 2008 ble en stor del av stokkene skiftet ut. Et fond ble opprettet, mange ga små og store summer til fondet og alle fikk sine navn inngravert i stokkene. Piren må fornyes med jevne mellomrom, derfor blir alle som skal ut på piren bedt om et lite bidrag, 30 cent, til framtidige reparasjoner.
Resten av dagen går med til å planlegge ny rute, Yarmouth - Brest, 220 nm og nattseiling. Vi beregner ca. 33 - 35 timer. Ny utfordring for lettmatrosen, nattseiling! Ja, utfordringene er mange på denne turen, jeg opplever at de er verst før vi har startet. Jeg opplever det samme som Olga (se på bloggen, turen fra Scheveningen til Zeebrugge).
Det blir middag på The Kings Head denne kvelden også. Neste morgen skal vi forlate havna etter klokken 09:30. Det er ikke tilrådelig før på grunn av sterk motstrøm ned The Solent, ifølge lokale kjentfolk. Lytt alltid til de lokale som kjenner forholdene!
Nok en spennende dag for lettmatrosen!!
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar