søndag 28. september 2014

Noen ukjente havner for de fleste, men ikke for oss....

Vi bestemmer oss for å gå til Cetraro, ennå ei av havnene langs denne kysten. Det er i overkant 40 nm dit, og vi er tidlig inne etter nesten bare motorkjøring. Vi tar det litt med ro i båten, havna ser fin ut, men ligger tydeligvis et stykke fra selve byen.
Litt huslige sysler ombord
På havnekontoret får vi en gledelig overraskelse, kun 35 euro pr. natt! Veldig bra, tror nesten ikke han fikk med seg at vi er katamaran. Etter en utrolig god dusj ser vi oss om etter noe å spise. Butikk kan vi bare glemme, men rett bak havnekontoret er det en liten pub. Vi spør etter mat, og alle smiler og nikker. Pizza? Nei, pizzaovnen er i stykker. Det blir spaghetti carbonara, det har de. Øl kommer på bordet, med flaskene oppi store glass med kaldt vann, kjøleskapet funket ikke. Vi får mat, alle smiler og gjør sitt beste. Det er tydelig en familiebedrift, med mamma på kjøkkenet de unge til servering, og ute ved et bord tror jeg det er både barn, tanter og onkler som sitter. 3 små øl, en vann og to carbonara kom på euro 19,50. Da Kapteinen skulle betale var også kassa-apparatet i stykker. Til tross for alt som var i stykker, alt fungerte og vi hadde en fin opplevelse!
Tropea, på klippen
Vi drar fra Cetraro tidlig neste morgen, vi skal tilbakelegge over 50 nm mil. Det er lite vind, det ser ut til å bli mye motorkjøring. Vårt mål for dagen er Tropea. Dagen blir lang. Kapteinen spleiser tau, jeg strikker og baker brød. Det smaker godt til lunsj. Utpå dagen ser vi Stromboli i det fjerne, med karakteristisk røyksky rundt toppen. Vi er 30 nm fra den
og det er nok det nærmeste vi kommer.
Ankommer Tropea på ettermiddagen. Dyrt etter vår mening. Nå har vi blitt tilgodesett med rabatter i havnene langs kysten, og det blir litt nedtur da ingen rabatt gis. Til tross for at det ser ut til at vi blir liggende noen dager.  Havna er ei såkalt PortoTuristico. Det er blitt satset for å gjøre havna attraktiv, mange bygninger som nok skulle vært fylt med aktivitet. Litt feilslått, det meste står tomt, bortsett fra et lite minimarket og en kafe.
Utrolig, husene ligger helt på klippekanten
Tiltross for dyr havn, vi får noen fine dager i Tropea. Selve byen som er gammel, ligger på en klippe rett ved havna. Det går trapper opp til byen. Første dagen besèr vi byen, med sine trange gater, små kafeer og butikker, og god stemning. Vi spiser lunsj før vi begynner å jakte på et supermarked. Vi trenger forsyninger av mat og drikke om bord. Vi får forklart hvor vi finner det i byen, og begir oss i vei. Vel fremme er det siestatid! Det er første gang vi opplever at supermarkedet tar siesta. Etter lang ventetid på en kafe i nærheten, åpner de endelig.
På vei til supermarked
Ventetid, nå må snart butikken åpne!
En nedtur, butikken er knøttliten og med like lite utvalg! Neste dag tar vi drosje til et stort supermarked der vi får fylt opp med både mat og drikke. Vi vet jo aldri om vi finner en butikk for proviant i neste havn. Vi føler oss godt rustet til en lengre tur om vi bare får fylt diesel.
Bybilde fra Tropea
Koselige gater
Fredagen benytter vi til å vaske båt, nå når vi har fri tilgang på vann. Alle tepper blir vasket og spylt. Kapteinen jobber med motor og dieseltank. Det er alltid noe å gjøre.
Det er litt rart her vi ligger, havet er blikkstille og vi ligger og venter på bedre vær! Men det er noen nautiske mil unna. Vi venter også på at dieselkaia skal åpne. Hver dag står det at den er stengt, med begrunnelse at personen er på sykehus. Til slutt må vi ta drosje og fylle kanner.

Mye pimiento, annet krydder og vin
Lørdag 20. september legger vi ut. Etter ca. 1 time runder vi et nes og der kommer vinden midt i mot og med høye bølger. Det er flere timer ned til Messina. Dette gidder vi ikke, sier kapteinen, og vi snur. Vi legger oss på fuelkaia, men det tar ikke lang tid før to marineroer står på kaia og  ber oss flytte inn i havna. Det bli litt diskusjon med Rosalba på kontoret, men vi går inn. Etter en lang dag med høy luftfuktighet lengter jeg etter en god dusj. Nedtur – det er verken vann eller lys i dusjen! Lite funket der, men samme høye pris skal de ha uansett! Ingen god service!

Det ble derfor dusj i cockpit, etterfulgt av middag og så køya. Tror vi kommer av gårde i morgen…