onsdag 11. september 2013

Cuxhafen - Norderney

5 - 6 september.

Først må jeg fortelle en liten historie om Tyskerbukta og de frisiske øyer. A long time ago...Slik begynner de fleste historier, også denne. Vi seilte fra Kristiansand til Southampton og turen gikk ned langs vestkysten av Danmark til Sylt. Vi skulle til Helgoland, men kuling midt imot gjorde at vi havnet på Sylt. Min oppgave på turen, var å lese havneguider for å være forberedt på de neste havnene. Vi hadde flotte havneguider om bord, og jeg leste om de østfrisiske øyer i Tyskland. Dit skal vi IKKE, var min konklusjon etter å ha lest om store sandbanker som flytter seg og er tørt land på lav-vann. Smale kanaler med tidevannsstrømmer mellom øyene. Farlige innkjøringer om en treffer tidevannet feil og har pålandsvind. Konklusjonen på denne historien er at vi seilte direkte fra Sylt til Amsterdam. Det gikk fint, vi var mange om bord.
Herfra kommer min respekt (og litt angst) for de frisiske øyer.

5. september

Jeg sover dårlig, våkner tidlig av å høre på mastene synge. Med orkesteret i Laboe i friskt minne aner jeg en del vind, men den er fra riktig retning. Litt rådslagning må til, vi fikk ikke oppdatert værmeldingen, og vi bestemmer oss for å vente en dag. Og vi får tid til å legge ruten til Norderney, studere tidevannstabeller og bli sikre på det vi gjør.

Båten i havn i Cuxhafen
Vi slentrer en tur i Cuxhafen i strålende solskinn, med sekk på ryggen. Det har vi lært, ta alltid med sekken, turen kan endre karakter underveis. Så også denne gang, vi finner et flott, stort supermarked og får handlet proviant. I en bra utstyrt båtbutikk finner vi noen gjesteflagg, bl.a. det hollandske.

Arvid drar tilbake til båtbutikken med PC og kartbrikke, det er mulig de kan hjelpe oss med å få oppdater kar til å gjelde hele Europa.
Invasjon av små fluer i båten mens Arvid er borte. En spesiell sort som ligner litt på mygg og kommer på denne tida, i følge kjentfolk. Støvsuger og koster vekk hundrevis av dem.
Det blir middag i båten, koser oss i cocpit og Arvid  mekker båtlanterner, vi trenger dem nå, det kan bli mørkeseilas.

6. september.

Vi står tidlig opp, samme vind som i går, værmeldingen sier 6-8 og 8-10 knop noen steder.
Vi er spent idet vi går ut i Elbe, vi skal ha medstrøm ut elveløpet. Og det holder stikk, vi logger 12,5 knop ut elva. Vi heiser fokka og motorseiler mot Norderney. Vi får også strøm mot oss, men ikke så stor som med i elva. Sterkningen på 65 nm er unnagjort på 9 timer.

Et flott vær på turen, nydelig solskinn og når vi nærmer oss Norderney er temperaturen mellom 25 og 30 grader og vindstille mens vi kjører langs stranda. DA kommer de - hundrevis av dem - og de invaderer båten, på nytt. Bildet viser noen, men de er overalt. Vi vifter og slår, fluesprayen gjør oss dårlige uten at det har samme virkning på fluene. Men de dør likevel, det virker som de har en misjon - invasjon og så dø!  Vel i havn forsvinner sola og det blir et formidabelt regn og tordenvær!!

7.- 9. september

Luften er lummer, en god dusj etter frokost, så sekken på ryggen med Ipaden i for å finne wi-fi og få oppdateringer på været. Vi finner kafeen, spiser lunsj og tar kaffen inne med et rimelig bra nett. Forskjellige rutevalg blir også gjennomgått.
Lunsjkafeen har strandstoler ute, fint å sitte i, holder vinden borte.

Turen videre går langs weststrand, en lang promenade hvor vi skuer utover der vi kom i går. Bare nå er det lav-vann. Stranda er plutselig kjempebred og det bryter mot nesten tørt lan der ute vi gikk i går. Vi avslutter turen på en Bierstube i gågata og venter på at regnet skal gi seg. Det er lørdag og det er et yrende liv i gågaten.
det er dårlig værmelding for søndag, med gale warning og vi blir over til mandag.

Vi fortsetter med rutevalg. Skal vi gå til Borkum i morgen og så langs kysten av Holland? Vi er litt i tvil om hva vi skal gjøre. Går vi langs kysten blir det trolig nattseilas. Eller skal vi prøve oss på Standing mast route gjennom kanalene i Holland.

Mandag 9. er det jobbedag, vi må finne ut hva vi skal gjøre. Det er gråvær og regn, et tydelig værskille er kommet. Etter å ha snakket med havnesjefen har vi bestemt oss for å gå til Lauwersoog i Holland og entre Standing Mast Route der.

På kvelden tar vi en liten valgvake rundt pc'en og bruker den siste timen på nett-tiden vi har kjøpt til å se på NRK. Flott at kanalen kan sende slike ting til oss i utlandet. Det ble regjeringsskifte, og feiret med 1 en enkelt(dansk snaps).
Litt om forskjeller på høy- og lav-vann er vi ligger i Norderney. Bilder av båten er tatt sånn ca. på begge posisjoner og viser forskjellen. Ikke helt som i Norge!

I morgen går turen videre til Lauwersoog...