onsdag 11. september 2013

3.september

Vi forlater Laboe

Da er vi klare for Kielkanalen. Opp kl.6, gjøre båten klar og kaffe, selvfølgelig, og avgang 08.15. Det er gråvær og litt regn i luften, og god temperatur. Den voldsomme vinden har lagt seg. Etter at Arvid fikk montert ekkolodd, ser vi at vannstanden har steget fra 2,7 m i går til 3,7 m i dag. Godt hjelpemiddel når vi skal passere de frisiske øyer.

Inne i slusa, det er David og Goliat!
Møte i kanalen
Inn i slusa i Holtenau sammen med noen få seilbåter og to store containerskip. Opp å betale hos Hafenmeister, 18 euro. Ingenting å si på den prisen. Kanalen er 53 nm lang og små båter kan bruke to dager, det finns fortøyningsplasser underveis, men det er ikke lov å kjøre i kanalen etter kl. 20 om kvelden.

...og så var de forbi..

Ser ut til å bli en fin dag på kanalen, god temperatur og sola titter frem av og til. Vi er to seilbåter som holder følge et stykke, tyske "Vagabond" og oss.  Store båter følger samme vei som oss, de må stoppe når  båter kommer andre veien. Rød/grønn-signalanlegg er langs hele kanalen og bestemmer hvilke båter som kan kjøre.

Hjuldamperen "Freya", fullastet med folk, kommer opp bak oss. Idet den passerer oss er det vinking med vimpler og faner på land. Båten svarer med tut i fløyta og store mengder damp fra pipa. Litt juks hadde den jo, det var motor bak, ikke bare skovler.
Vi kjører forbi åkrer og enger, små husklynger, husdyr, syklende og gående langs kanalen. Og gårdsbruk. Der, der er interessen fanget-noen driftsbygninger med takene dekket av solcellepaneler! Klart det må foreviges, bare flere ville utnytte sola ved hjelp av slike paneler-det tenker nå jeg!

Denne kule ferga gikk også over kanalen, fraktet biler og mennesker under togbrua.Flott!

Vi er fortøyd i ventehavn i Brunsbüttel halv sju og vi tar en øl på nærmeste cafe. Arvid snakker med noen seiler og får beskjed om at beste tidspunkt for å gå gjennom slusa er ved 2-3 tiden i morgen. Det er mye nyttig info å få fra disse som har seilt her før. For oss er det første gang, og vi skal nå forholde oss til tidevannstabeller og tidevannsstrømmer. Fra Brunsbüttel går vi rett ut i elven Elbe, som har sterke strømmer og hvor det kan være voldsomt når vind og strøm er mot hverandre. Skrekkhistorier har vi hørt flere av, det er ikke fritt for at vi er litt spente.

4. september.
Store skip passerer gjennom slusa der vi ligger i havn, rett ved.

Vi står opp, koser oss med frokost, så en rask tur opp gjennom byen for å finne wi-fi, vi trenger å oppdatere oss på værmeldinger. I Brunsbüttel er er det stille og grått, lummert. Litt handling blir det også tid til før vi må over til dieselkaia og fylle opp tankene. Vi fant også to fine høytalere som vi skal ha i cockpit, knyttet opp mot VHFèn som står inne. Den lille håndholdte som vi har hatt i båten hjemme funker ikke, har vi funnet ut. Vi hører ingenting på den som vi hører inne i den som har antenne oppe i masta. Med høytalere i cockpit, koblet til VHF, er viktig kommunikasjonskanal underveis. Det skjer stadig oppgraderinger underveis.

Ved tolv-tiden drar vi over og fyller diesel, 35 l på hver tank, vi er ingen dieselslukende båt, men utnytter dråpene godt. Tilbake i havna har vi bestemt oss for å følge etter de andre. Det blir bare ventetid, ikke noe fruktbart skjer, men en koselig samtale med et par som lurte på om vi kjente til Fanitullen, en annen selvbygd katamaran som ble  solgt til Tyskland. Disse var da venner av de som kjøpte den og hadde selv seilt katamaran i mange år, 7 av dem i Middelhavet. Nå var det stor motorbåt i hjemlige farvann. De vinket oss god tur idet vi forsvant inni slusa. Litt kaos, noen store containerskip og mange småbåter, 3-4 stykker utenpå hverandre. Alle hjelper til så alle får fortøyd og fendret båtsidene og så faller alt til ro, praten går mellom båtene og vi føler oss rimelig trygge på at vi har valgt riktig dag å entre Elbe.
Men vi er fortsatt spente.

Så - ut av slusa og hva venter oss?? Flatt vann, lummert gråvær, ingen vind og ingen bølger. Mange a oss har samme mål, nemlig Cuxhafen, kun 17-18 nm unna. Det er motorkjøring og farten øker sakte, men sikkert. Vi er oppe i over 11 knop når vi vanligvis ligger på ca. 6,5 for motor. De 18 nautiske til Cuxhafen er fort unnagjort. Inn til havnebassenget er jeg glad for den flinke motormannen jeg har om bord, til tross for sterk strøm på tvers av innløpet klarte han å entre inn, med glans! Han er flink!!
Vel i havn er det en ankerdram, finne wi-fi, lage litt mat, spise og i seng!
Vi fant ingen wi-fi, vi spiste på havnekafeen og vi traff nederlenderne i møtte i Laboe. Etter å ha snakket med dem bestemte vi oss for Norderney, ei av de frisiske øyer.
Vi må tidlig opp, antagelig en 10 timers tur og vi vil inn før det er mørkt.