fredag 20. september 2013

Lemmer - Urk

15. - 17. september

Våkner til en vindstille morgen, hmm det var jo meldt mye vind! Så ser jeg på himmelen, skikkelig rød og jeg husker regla Arvid lærte meg en gang: "Red sky in the night is the sailors delight, red sky in the morning, the sailor takes warning". Det ser ikke ut som dårlig vær, men henter internettkupong hos havnesjefen og betaler for en natt til.

Farvel kanalfarten, nå er vi på Ijsselmeer - siste sluse
Vi sjekker værmeldinger og ser at uværet som er på gang kan vare noen dager. Vi bestemmer oss for å gå til Urk, et stykke på vei mot Amsterdam. Tilbake til havnesjefen, får pengene igjen og avgårde. En sluse og vi er ute på Ijsselmeer. Tidligere hørte denne kunstige innsjøen til havet, men er skilt med en dike. Innsjøen er grunn, stort sett 4 - 4,5m dyp. Det gir krapp sjø når vinden står på.

Og det blåser etter hvert godt, 10 - 15 m/s, likevel bestemmer vi oss for å gå litt videre, ned til slusa som skiller Ijsselmeer og Markermeer. Vi passerer Urk og det blåser bare mer. Da skjer det, babord motor mister turtall og vi må ned med farta. Det er ikke vanskelig å ombestemme seg for Urk. Vi kommer greit inn, og idet vi fortøyer vil ikke babord motor mer, den stilner helt av. Ingen fare, kapteinen må bare ta service, skifte filtre etc.

Urk, må sies, er et spesielt sted. Vi ankommer søndag og alt er stengt utenom etpar kafeer. Seileren foran oss kan fortelle at folket på Urk er dypt religiøse og med veldig tro på sin egen øy. Det vil si, det er ingen øy lengre, den er nå en del av fastlandet. Fiske er og har alltid vært hovednæring. Det har resultert i at Urk i dag er en av nordeuropas viktigste fiskehavner i dag.
Tenkte på Flekkerøya til sammenligning, det synes å være flere likhetspunkter mellom disse to slik Flekkerøy var i tidligere tider.

Anne Grete i blåsten
Fortøyd i Urk

Den vanlige rekognoseringsturen blir tatt, Arvid ønsker seg litt kinamat, men etter å ha vært inne en tur blir det ombestemt. Turen går opp til fyrtårnet og vi "blåser" inn på kafeen rett ved. Smaker utrolig godt med varm suppe, brød og hvitløksmør, nam, nam

Godt kledd i vinden
Jeg må fortelle en liten historie som jeg tidligere har glemt i bloggen. I Arendal regjerer Jan i Gjestehavna. Han tar imot alle med et åpent sinn og har alltid tid til en prat. Kvelden før vi la ut kom han om bord med gave til oss, to porselenskrus fra Arendal Gjestehavn. Du skal vite Jan, de er satt pris på. Det er de eneste ordentlige kaffekrus vi har, alt annet er plastikk!! Nå kan vi nesten bare drikke av disse to og vi tar godt vare på dem!

Tilbake til Urk, vi sliter i førtøyningene og det uler og piper i hele havna. Gjett om vi er glad for å være her og ikke der ute!

Det blir jobb med motorene for kapteinen. Det blir skifte av slangefiltre først - som han tenkte - helt tett. Det har tatt meste av dritten, neste blir også skiftet uten at det var helt nødvendig. Det gjøres på begge motorene og så skal de få ny olje.
Det blåser mer og mer, tipper opptil 20 m/s. Og regn. Arvid skulle ha en skvett diesel til filtrene, men vi finner ingen dieselstasjon, skjønt i havneguiden er det nevnt at det skal være en. Et par på sykkel kommer forbi, vi spør og de rister på hodet, minst 2 km til nærmeste bensinstasjon. De ser selvfølgelig at vi ikke er særlig lystne på turen, tilbyr seg å hente for oss. De får kanna og kort tid etterpå er de tilbake med 5l diesel. Noe ekstra for bryderiet vil de ikke høre om, snakk om hjelpsomme mennesker! Utrolig bra!
Mens Arvid jobber motor, tar jeg fotoapparat og går på tur. Landsbyen Urk er veldig sjarmerende, spesielle hus, smale gater og trange smug - alt med brostein.
Ut på moloen og se på bølgene som slår mot land, og oppe ved fyret er sjøen mer hvitskummende enn i går. Ingen bedring i sikte ifølge værmeldingene. Kan ikke gjøre oss nytte av nettet i havna, det er det dyreste vi har møtt hittil, 1,5 euro pr. 15 minutter! Heldigvis ligger det en kafe i havneområdet som har brukbart wi-fi. De får flere besøk av oss for væroppdateringer, sjekke havner i Amsterdam og begynne på planleggingen av videre tur. Det er godt å se på forskjellige valg, alternative havner, tidevann etc.
    Arvid mekker
Det gir et slikt resultat, men forbindingen er flott utført!

Det gamle rådhuset i Urk, nå museum. Vi var inne der for å se på tidligere liv i Urk. De levde nok noe kummerlig, men de hadde egne drakter, nærmest som vår bunad. De hadde egen seilmaker. Båtlivet er selvfølgelig viet stor oppmerksomhet, Urk har vært avhengig av det i mange hundre år.
Kan du tenke hva doningen til venstre er???
Jo, en Miele vaskemaskin - tidlig utgave vil jeg si.

Utenfor museet, på en høyde forbi fyret, står en statue av en kvinne som skuer utover havet. Hun representerer alle de hustruer, mødre og søstre som skuet utover og ventet på sine kjære som ikke kom hjem. I muren rundt statuen står navnene på alle de som havet tok fra Urk, helt tilbake til 1700-tallet. De var mange i tidligere år, heldigvis færre etter hvert.

Der ligger vi godt fortøyd, se strømmen som går forbi båten, det er vinden som blåser rett inn. Det ser ut til at vi blir her noen dager...

Etter middag setter Kapteinen på en JB, jeg kjenner at jeg glipper med øynene alt i starten - det blir køya for meg - og klokka er ni!!

Neste dag våkner jeg litt over syv, har sovet i ett siden ni igår kveld. Opp på do, til sengs igjen og sover 2 timer til!!!! Nå må jeg vel være utsovet - 12 timer på straken - det er sjelden kost for lettmatrosen.
En spasertur etter frokost før Arvid fortsetter jobben med motorene. Det blåser like heftig, vinden har dreid fra sydvest til vestavind. Spiller ingen rolle for oss - vi blir her!
På kvelden kommer styrtregnet og hagl, litt utrivelig, spør du meg! Vi må komme oss lengre syd!
    Ikke noe kina-mat denne gangen, men et bilde utenfor ble det

Sent oppe neste morgen, urolig søvn på grunn av mastekoret i natt. Er fullt klar over at vi blir i Urk i dag også. Fortsatt sterk vind, det ser ikke ut som den vil gi seg.

Vi spiser lunsj på wi-fi kafeen, sjekker værmeldinger, havner og ruter. Skal vi gå videre nedover Holland til Belgia, videre til Frankrike eller over til Dover og England. Gruer meg litt til å passere innseilinga til Rotterdam, den er rimelig trafikkert av store båter og de går rimelig fort. Men, det går nok bra når vi kommer dit, det er mange bekymringer det ikke blir noe av!
Med sikkert nett får jeg også sjekket finansene, og betalt service for "knøttet" som nå står hjemme i garasjen.
Tilbake i båten, og regnet styrter ned. Himmelen er blygrå og det blåser like mye. Vi spiser nyinnkjøpt marsipankake og koser oss.

Hagl på akterbjelken
Avslutter med denne spekkhoggeren som vi hadde rett utenfor båten. Som dere ser, den lyser godt opp når mørket kommer. I tillegg spruter han en god dusj på forbipasserende om du ikke er oppmerksom. Til tross for vind som uler og hyler, en fin tid i Urk. Hadde aldri kommet hit om ikke vinden hadde blåst oss hit.