fredag 20. september 2013

Gjennom kanalene i Holland

12. - 14. september
Det er kjølig når vi står opp, litt usikre på hvor veien går videre, da det kommer svar fra Leeuwarden, smaleste broer på kanalene er 7,97m. Glad for svaret, setter vi i gang: fyller vann og diesel, bort på butikken for noen rundstykker og vi er på vei.

På vei over Louwersmeer
Det er en stille morgen over Louwersmeer og inn i kanalen. Oops, der sitter vi fast - og vi er ikke begynt på kanalene ennå!
Ekkoloddet viser 0,9 m og vi har havnet i litt gjørme. Kommer løs med en gang, og ekkoloddet får være på! Det viser stort sett 1,8-1,9 m på det laveste. Etter en stund føler vi oss ganske trygge på dybden og slår det av.

Flotte eiendommer langs kanalen
En opplevelse å seile på kanalene, idyllisk landskap med gårder og dyr, hus og hager og byområder. Noen steder er kanalen så smal at vi nesten seiler i hagen til folk, hadde de hatt frukttrær der kunne vi nesten plukket epler fra båten.
 Vi passerer broer, mange broer, noen breie og noen smale, og de fleste åpnes stort sett med en gang vi kommer. Noen få broer betaler vi for og det heises en tresko ned som vi putter mynter oppi.

Folk kikket litt da vi kom forbi, tror ikke mange så breie båter har passert

Mange, mange broer skal passeres..

Noen veldig smale....

Og noe bredere...
Og noen må vi vente på å åpne

Litt James Bond dette, syns jeg
Hollandske stålbåter er populære i kanalene, flotte design

Holland har flotte stålbåter, fine design, og vi så mange av dem i kanalene. Til og med noen norske båter, som den til venstre.
Spenningen på turen er knyttet til noen broer der selv brovaktene kom og kikket ned. Går dette bra? Så tommelen opp, vi kom gjennom! Men vi skubbet fenderlista i brokarene noen steder. Det vil helst gå bra, og vi stolte på havnemesteren i
Leeuwarden. Dit kom vi på ettermiddagen, fornøyde i kanalen som går gjennom sentrum av byen. Masse båter på begge sider av kanalen, hele veien er det satt opp strøm og vann + dusj og toalett med jevne mellomrom, og selvfølgelig betalingsanlegg. Flott system som gjør at vi båtturister kan ligge midt i sentrum!

Fortøyd i Leeuwarden

Vi rusler litt rundt, bestemmer oss for å spise ute. Mange spisesteder langs en liten kanal og vi velger et, litt ut fra wi-fi, noe vi ikke fikk til å funke. Maten var kjempego', vi spiste steak fra grillen, beste måltidet på hele turen hittil! Rusler tilbake, skal ta siste kanaletappe neste dag.
Morgenstemning inn mot første brupassering

Turen fra Leeuwarden til Lemmer har ikke samme idyll som første dagen.
Stort sett er kanalene mye bredere slik at vi kommer ikke så tett på hus, mennesker og dyr. Men det er spesielt når vi flere steder seiler over motorveier og når landskapet rundt er lavere enn kanalen, bare skilt med en voll.

....og vi seiler over landskapet rundt!

Vannet utnyttes til tomter, antagelig høy arealpris på land

Det blåser litt opp, mer og mer faktisk og retning? Midt imot, selvfølgelig! Innsjøene vi passerer er grunne, omtrent som kanalene. Det gir litt humping i vinden, men vi ankommer Lemmer på ettermiddagen og finner båthavn rett ved kanalen. Havnesjefen forteller det er stor festival med gamle båter der i helgen, og fullt med båter alle steder. En rekognoseringstur med fotoapparat, beskuer folkelivet og alle båtene. Utrolig mange flotte, de er som smykker og godt tatt vare på av sine eiere!
Tilbake i båten er det middag og en JB før køya!
                                                             En forfriskning må til på rekognosering

Nydelige klassiske båter i sentrum

Kirka i Lemmer har nydelig klokkespill hver time
Vi våkner til blåst og regn, skikkelig høstvær. Det blir inne-jobbing, oppdatere bloggen, noe som tar tid med dårlig nett.
 Vi kler oss godt og tar en byvandring. Synd for arrangementet at været ble så dårlig, det blir liksom ikke samme folkelivet i vind og nærmest vannrett regn. Middag ombord i dag også, skal si vi er økonomiske. Må holde budsjett, veit du! Værmeldingen sier sterk vind fra sør i morgen, det blir kanskje landligge.