mandag 9. desember 2013

Til Puerto Sherry via Vila Real del San Antonio og Rota

5. - 8. desember

Litt før ni er vi sjekket ut fra Vilamoura og kursen er lagt mot ei lita grenseelv til Spania, blir det ei havn til i Portugal. Reeds nautical almanakk, en hver seilers håndbok, sier vi bør være der på høyvann og i dagslys på grunn av stri elvestrøm og sandbanker i innløpet. Vi tror vi skal rekke det om vi gasser på litt - og det gjør vi. Det blåser opp, sjøtoppene er hvite, og både dønninger og bølger er krappe og slår opp under båten. Det blir en humpete transportetappe. Farten går noe ned på grunn av stamping i motvind. Så dør vinden ut og vi duver inn til Vila Real del San Antonio. Sandbankene passeres med 5 m klaring på ekkoloddet. Godt å ha hjelpemidler om bord. 
Måker liker også nyper
Elva vi er i er grenseelv mellom Portugal og Spania, vi registreres i Portugal. Skal vi til spansk side, er havna lenger opp i elva. Vi ligger faktisk i elva, ingen molo som skiller oss, brygga vi ligger ved er den ytterste mot elva. Ingen god løsning. Det blir registrering og landingspils i havna. Vi føler oss ikke helt i toppform og tar tidlig kveld.
Fiskere i elva, har ankret
Det har vært dårlig med AIS-dekning på denne strekningen. Alle som har sendt oss bekymringsmeldinger er blitt beroliget med at alt er bra. Takk for at dere følger oss, det kjennes godt.
 Neste morgen er vi tidlig oppe, klokka er bare halv sju og det er enda mørkt. Vi studerer  våre muligheter, vi ser strømmen er stri i elva. Med vind i mot kan det gi riples, det vil si strømbølger over sandbankene. Vi er i villrede, sjekker værmeldingene på nærmeste kafe, snakker med havna som sier vi bør vente til 2 timer etter lavvann. Det vil si klokka ett, noe sent for oss. Vi bestemmer oss for å vente. tenker vi kan gå ved tolv-tiden. Teori og praksis stemmer ikke helt, klokka tolv er det fortsatt stri strøm i elva, og noen "ekle" vindbølger der vi ligger. Vi advares mot å gå ut. Jeg får litt "hetta", har en følelse av at vi ikke skal gå ut - og vi blir. Det gir oss også litt tid til å studere elva bedre, samtidig som det er mindre vind i morgen tidlig. Det fins flere alternativer. Det mest forlokkende er å starte tidlig og gå direkte til Cádiz-bukta. Et kortere alternativ er Mazagon, et nytt elveutløp. Kan ikke si at det frister. Vi handler litt, spiser middag og tar tidlig kveld.

Også naboer, hundrevis av dem

Lørdag er vi igjen tidlig oppe, et kvarter før åtte drar vi fra havna, ingen problem med elvestrømmen. 7 - 8 knop ned elva og vi passerer sandbankene med god klaring. Utrolig mye "fiskepinner" i sjøen og vi må holde god utkikk.
Vi har kjøpt ny havregrynsforsyning, det blir grøt til frokost. Sukkerposen viste seg å være grøtris, kanskje på tide å lære seg noen enkle gloser!
Vi har telefondekning og plutselig får jeg telefon fra søster Bente. Litt engstelig tar jeg den, som regel har vi kontakt når vi er i havn. En kjempeglad søster hadde fått genseren jeg sendte fra Lagos! Gjett om jeg ble glad, at den er kommet frem!
Vi har motorseilt hele veien, men vinden dør ut og etter hvert blir det ned med seilene. Vi ankommer Rota, marina i nordenden av Cádiz-bukta, akkurat ved solnedgang. Vi blir her over natta og drar videre til Puerto Sherry neste dag.

Solnedgang i Cádiz bukta

En tur gjennom gamlebyen på kvelden blir en opplevelse. Hovedgatene er pyntet til jul, det er marked og boder overalt. Spåkoner, kunstnere, mat og drikke, og ikke minst, tettpakket med store og små som koser seg på lørdagskvelden. En flott kveld.

Neste dag tar vi det med ro, spiser frokost, spyler båt og ordner om bord. Vi er nå tilbake til spansk tid, 1 time frem fra portugisisk.

 
Fra havna i Rota

Vi heiser seil med kurs for Puerto Sherry. Vi seiler i 3-4 knop i starten, det er nesten ingen vind og vi skal bare 5-6 nm. I det vi blir liggende stille, innser kapteinen at vi må gå inn for motor. Purto Sherry er ei stor havn, men det er nokså stille her. Tydeligvis få langturseilere som overvintrer. Sola varmer godt i cockpiten, vi føler vi er kommet til "syden"!
Puerto Sherry i solnedgang

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar