søndag 23. august 2015

Først til Norge - så sommer blant de ioniske øyer

I slutten av mars har vi bestilt opptak til båten på Cleopatra marina, der skal den ligge mens vi tar en tur til Norge. Vi skal skifte leieboer, tømme lager og som vanlig ta legebesøk etc.

Har du sett for et skrog!!

Lite pent syn!

Båten løftes ut av vannet – for en urskog som har vokst nedover fra skroget! Rundt propellene har det flyttet inn noen merkelige «geledyr». De prøver desperat å finne vann, det er ikke lett med bare sand under båten! Høytrykk-spyling hjelper utrolig på skroget, Fantastisk at de får bort hele "urskogen". Vi kommer oss på plass og starter med jobbene som skal gjøres. Skrogene skal vaskes, rubbes, poleres og vokses. Det er denne tiden på året da jeg ønsker meg en enskrogsbåt! Bunnen skal skrapes, begge doene skal ha nye slanger og skrog-gjennomføringer, det samme skal kjølevannet fra motorene. Etter ei uke er vi så noenlunde i rute.
Skogen forsvinner!

Dette ga kapteinen større sjokk enn noe annet!

Turen hjem går nesten fint, i hvert fall til vi kommer til Torp. På grunn av RyanAir sine kanseleringer og endringer, kommer vi dit litt før 8 på kvelden. INGEN transport videre til Kristiansand! Siste buss forbi Fokserød er allerede gått. Helt utrolig, og vi som satser på kollektivtransport og vil privatbilismen til livs! Enden på den visa er at vi må leie bil til den nette sum av 1200 kr. For å få bilen tilbake til Torp koster det over 2000 kr i retur tillegg. Snakk om prissjokk!  Arvid kjører bilen opp dagen etter sammen med Kjell i følgebil, vi sparer godt på det. Vi ankommer Kristiansand på natta og tar inn på hotell. Dagen etter tar «engelen» Grace imot oss, hun tilbyr oss husrom til vi kan overta leiligheten. Snille Grace, vi er veldig glad i deg!
Båten ligger på plass

Det er mange merkelige vesener i sjøen. "geledyr"

Vi overtar leiligheten i begynnelsen av mai, og er lite fornøyd med leieboerforholdet. Føler at vi er blitt holdt for narr.  Noe er ødelagt, og mange lange dager med nedvask av hele leiligheten, som tidligere leieboer hevdet hun har vasket. Deretter tømmer vi lagret, noe tilbake i leiligheten, kjøpe inn det vi mangler, selge det vi ikke trenger og gi bort det som noen vil ha. Og sånn går nu dagan…
Christian med Jølle flytter inn i leiligheten når vi drar. Kjempegod løsning, vi slipper nye, ukjente leieboere og har samtidig et sted å bo når vi er hjemme. Virker som en god løsning for alle!
 I begynnelsen av juni er vi klar for retur til Cleopatra Marina. De siste jobbene skal gjøres, og så skal Karayato i sjøen for nye eventyr!

19. juni er alt gjort og Karayato settes på vannet. Deilig å ha vann under skrogene igjen. Kort tur over bukta til Preveza der vi skal møte Johanne og Asbjørn i Snowbird of Norway.  De har en ukes tid til båtopptak og hjemreise. Vi beser Preveza en dag før kursen legges innover innsjøen til Vonitsa, et koselig lite sted.

Fortøyd kai langs i Preveza
Borgen ved Vonitsa
Her feirer vi St. Hansaften, som de eneste, med pølser på grillen (kunne ikke tenne bål) og godt drikke i glassene. Vi prøver å komme opp til borgen som ligger rett ved byen, men der er alle dører stengt. Det blir tur rundt borgen i stedet.
Lunsj på en liten strandkafe
Flott tur der vi også er innom byens marked. Dagene går fort og vi drar tilbake til Preveza, mens Snowbird går på land i Cleopatra.
St. Hans aften
Kokk

På kvelden kommer Gilly og John i Riverdance, og vi spiser middag sammen. Vi avtaler tur til Nicopolis neste dag.

Nicopolis

Vi er på historisk grunn, Gilly, John og Arvid
Vi er på historisk grunn. Cæsar er drept, og hans grandnevø Octavius og hans trofaste hærfører Marc Antonius kjemper om tronen etter Cæsar. I 31 f. Kr. brøt krigen ut, og sjøslaget ved Actium var det største sjøslaget i antikken, med ca. 1000 skip og 200 000 krigere. Kleopatra var tilstede med egen flåte, men da hun så at de dårlig utrustede og bemannede skipene til Antonius var i ferd med å tape for romernes overlegne fartøyer, flyktet hun tilbake Egypt. Antonius forlot slaget for å følge etter henne.  Filmen Cleopatra med Elisabeth Taylor og Richard Burton i hovedrollene omhandler bl.a dette sjøslaget.
Seierherren, Octavius, bygde Nicopolis som sin seiersby og tok keisernavnet Augustus.
Nicopolis ligger flott til ned mot innsjøen

Vi tar drosje til stedet. Det store området som er Nicopolis, viser at det har vært en stor by som lå i skråningene ned mot innsjøen. Vakkert område.
Mosaikkgulvet i spisestua til Octavius(keiser Augustus)
Vi ser flotte amfier som er under restaurering. Nydelige mosaikkgulv er gravd frem, bl.a. deler av huset til Octavius. Arvid står på mosaikken i stuegulvet i hans hus. En spesiell opplevelse.
Etter mange timer i solen, er vi både sulten og tørst. Vi finner en liten taverna og bestiller 2 øl og 2 cola, men det var bare 1 cola igjen. Prøver oss på å få litt mat, men nei, det har hun ikke. Litt etter kommer hun med litt tomat, noen oljestekte squash og noen ekstra salte sild. Vi får litt i magen og kan gå noen kilometer til. På vei tilbake er vi innom museet som viser funn fra området. En flott historisk dag.

Imponerende byggverk. De kunne bygge stort for 2000 år siden!
Det største amfiet under utgraving
Sent på ettermiddagen er vi tilbake i båten etter å ha sagt farvel til Gilly og John.
Fredag 26. juni
Vi slapper av i båten, ser på skilpaddene som svømmer rundt. I dag så vi 5 stykker, de er kort oppe og puster og dykker igjen. Hver morgen drikker vi «mountain tea» med honning. Det skal bidra til å holde oss friske.
Et norsk par kommer bort til oss på ettermiddagen, de ser vi har norsk flagg. Spør om vi kan anbefale en taverna. Vi sier «svensken» der vi spiste sammen med Gilly og John, og de går videre etter en hyggelig prat.
Vi går også til «svensken» og der sitter Marianne og Tor, paret som kom bort til båten. En utrolig kveld sammen med et helt spesielt par, der latter og moro og alvor går hand i hand. Vi avslutter med en del ouzoer og det blir sent. Sjelden å møte slike flotte mennesker!

Neste dag er det regn og blåst. Vi skal over bukta for å spise lunsj med Johanne,
Asbjørn og Svein-Tore. Regnet holder opp, men det er fortsatt noe vind. Vi tar med oss klesskift og jolla over. En koselig lunsj på 3-4 timer. Neste dag skal vi til Lefkas.