tirsdag 11. august 2015

Med kurs for Albania..

30. september

Klokka ni er vi på havet igjen, motorkjører mot Sarande i Albania. Vi skilles fra Snowbird igjen, de drar mot Korfu for nye opplevelser og ankringsplasser.

For å få ordnet papirarbeidet i Sarande, har vi en agent som ordner alt. Avtalt ankomsttid er klokka tre. Men hvilken tidssone er Albania i?? Vi har stilt våre klokker til Hellas-tid, en time før Italia. Er det samme tid i Albania? Flinke Ipaden, den sier samme tid som Italia. Vi gir beskjed til agenten, alt i orden.
Vi er litt spent på Albania, et lukket land for noen år siden. Tenker litt at det er mye fattigdom og kriminalitet der, men har hørt fra andre seilere at Sarande er vel verdt et besøk.

Albansk gjesteflagg
Ganske grei måte å få vite at du har krysset en landegrense er: SMS fra Telenor som sier"Velkommen til..." og du vet at du er i et nytt land.

Karayato fortøyd i Sarande
På kaia i Sarande står Mr. Zholi og tar imot oss sammen med sin assistent. Båten blir fortøyd kailangs med vakter og porter for å komme inn til byen. Vi gir fra oss nødvendige papirer for å få stemplet at vi har vært ute av EU.

Skandinavisk eiendomsmegler i Sarande
Porter og vakter passer på oss
Med kart over byen begir vi oss på sightseeing. Vi rusler langs den flotte strandpromenaden, med nye og flotte bygninger, hyggelige mennesker treffer vi også. Mange skandinaver, deriblant nordmenn kjøper leilighet her. Godt klima, meget rimelige priser og kort vei til Italia og Hellas med gode fergeforbindelser.
Neste dag har vi avtalt sightseeing til Buthrint og kilden "The Blue Eye". Det ble en fantastisk tur med en utrolig flink guide. Han hadde vokst opp i Buthrint, og hadde som guttunge lekt i ruinene. Det gir en spesiell tilhørighet som gjenspeiles i hans fortellinger.

Fra det store amfiet, jeg og vår eminente guide
I Buthrint finnes utgravninger som spenner over en tidsperiode på 400 år BC til 600 år AC. Ruinene viser forskjellige tidsperioder, den har vært gresk, venetiansk og selvfølgelig romersk. Den ligger ikke langt fra stredet det Octavius seiret over Antonius og Cleopatra. Langt fra alt er utgravd, mange mener det ligger flere lag sivilisasjon under det som er gravd frem. Historien er spennende og stedet ble i 1992 satt på Unescos verdensarvliste. Den er også en nasjonalpark i dag.
Basilica, som ble bygd i 6.årh. AC
Bymuren til høyre, påbegynt i år 400 BC
Nydelig utsikt over området rundt Buthrint
 Vi fikk også følge med et par fra Utah som gjerne ville følge guiden vår. Selvfølgelig var de mormonere når de kom fra Utah! Veldig interessert i vår tur, vi sendte adressen til bloggen vår senere på dagen.
Her bobler vannet opp, 18400 l/s
Turen til The Blue Eye ble like spennende, dog på en annen måte. Mens vi kjørte på flotte autostradaer til Buthrint, kjørte vi på smale grusveier til kilden.
Kilden kommer opp fra en grotte som er minst 50 m dyp, ingen vet eksakt hvor dyp den er. Vannet ser blått ut, og holder konstant 10 grader. Ingen plass for meg å bade, dog litt vassing måtte jeg jo prøve.

Jeg har jo bena i vannet- 10 grader!
Rett ved kilden stopper vi for en forfriskning og for å vandre litt rundt før turen går tilbake til Sarande.

Mye vann passerer nedover dalen
Nydelig natur rundt kilden, nesten som et maleri
Sen lunsj spiser vi på en restaurant helt i vannkanten ved standpromenaden. Deretter er det siesta, of course!
Godt med mat etter mye nye inntrykk
Om kvelden spiste vi middag på en kafe med god internettforbindelse. vi fikk oppdatert Tom og Grete på Skype, studert værmeldinger og ellers oppdatert oss på nyheter.
Kafeverten kjente mange i Norge, bl. a. fetteren hans som bodde i Kristiansand, av alle steder. Arvid sendte han en SMS, fikk svar tilbake at vi var hos den kuleste mannen i hele Sarande!
Vi var innom Mr. Zholis kontor på vei til båten. Der hadde en ansatt funnet bloggen vår og Abby Road fra Pompeii var en favoritt.

Neste dag, 2. oktober, er vi tidlig oppe. Kapteinen lager morgenkaffe som vi nyter mens vi får stemplet passene våre for utreise fra Albania. Sarande var et hyggelig møte på alle måter, og vi kommer gjerne igjen.
Vi tenker å komme avgårde ved åttetiden, vi skal tilbakelegge 40 nm til nordenden av Paxos, ei lita øy sør for Korfu. Der skal vi møte Snowbird. Da er vi halvveis til Lefkas, vårt nye vintermål. Blir spennende å se om vi vil trives der, kanskje like godt som i Altea.

Det er lenge siden vi har seilt med land på begge sider av båten. Kl. 11.55 passerte vi albansk/gresk grense og nytt gjesteflaggbytte.

Vi er tilbake i Hellas, nye opplevelser venter....