fredag 12. september 2014

Balearene - Ibiza først

Ibiza er mest kjent for unge nattklubbelskere og horder av de sommerferierende som ankommer øya med fly. Øya har mer å by på. Kommer du dit med båt, er de mange calaene rundt øya flotte steder å ankre.
17. juli hever vi ankeret kl. 06:50 og forlater Calpe. Det er rolig sjø, vinden er midt i mot og vi motorkjører. Vi setter kursen mot Formentera og ei lita øy i forlengelsen, S'Espalmador. Privateid øy, og med ei flott ankringsbukt.
det blåser opp mer og mer, til slutt legger vi om kursen mot vestsida av Ibiza, San Antonio Bay. Det gir oss roligere forhold ombord.

Karayato for anker i San Antonio Bay
Da streiker babord motor, turtallet synker og kapteinen jobber intens med å finne og rette feilen.Alt ordner seg, Arvid får fart på motoren igjen og vi kommer i le av øya. det gir mindre vind og bølger det siste stykket inn. Klokka åtter er i ankret i bukta.

Vi blir der noen dager, tar jolla i land og sjekker værmeldinger og rute videre. San Antonio er en typisk ”festeplass” for ungdommer. Høy musikk, eller støy? fra land til langt på kveld. Vi koser oss om bord, spiser litt lunsj i land og sjekker værmeldinger og havneavgifter. Det er da vi får sjokk! Havneavgiftene på Ibiza ligger på 200-400 euro for vår båt. Havneligge må bare være nødstilfelle! Og inn for å fylle diesel og vann. Kan nesten ikke tro det er mulig å ta slike priser.
På tur rundt bukta i San Antonio
Vi er på Ibiza!

21. juli

Slike bølgebrytere møtte vi hele tiden, utrolige fontener bak båten.
Vi forlater bukta ved 12-tiden, vinden skal komme fra nord og det passer bra for oss som skal mot sør. Vinden uteblir, bare dønninger etter kulingen i går. Etter å ha besøkt noen calaer på sydsiden, bestemmer vi oss for å gå til Cala Talamanca, rett nord for Ibiza by. Litt leiting og vi fant godt hold for ankeret. Krystallklart vann i et middelsstor bukt. Vi ligger i godt selskap, en Catana 50 som nærmeste nabo, og rett bortenfor, en Outremer 5X.
Våre sofistikerte naboer i Cala Talamanca
Vi må trolig inn til Ibiza for å fylle vann og handle. Diesel fylte vi på vei hit. Ibiza har en travel flyplass. På kvelden telte vi 20 fly i løpet av et par timer. Så mange har ikke Kjevik i løpet av en dag.
Det ble en strevsom tur til Ibiza by. Gikk først til Botafoch Marina der vi fylte diesel i går. "No aqui, no aqui", sto det en og skrek på land. Hvor da? spurte vi. No aqui, var svaret. Vannfyllingskøen ved siden av var lang og vi forsøkte i stedet Marina Ibiza. Da vi sa vi skulle ha bare vann ble vi henvist til baksiden, måtte betale 20 euro og ingen hjelp fra noen. Marineroene har så rett rygg at nesen peker rett til værs! Båtene i havna er ubeskrivelig store! Vi blir som en miniputt!
Her får vi lov til å fylle vann selv, til 20 euro !
Etter å ha fylt vann(med vår egen slange) går vi over til Marina Magna, tidligere offentlig havn. Der er de kjempehyggelige og hjelpsomme. Vi får ligge gratis noen timer for å handle og spise lunsj. Snakk om forskjell!!
Vi spiser lunsj nær den gamle borgen i Ibiza by
Vi setter kurs for Cala Llonga som skal være en flott Cala. Det er en nydelig smal bukt, med sandstrand innerst og noen hoteller rundt, samme krystallklare vann.
Marina Santa Eulalia
Vi tar badebåten til Santa Eulalia dagen etter for å ordne litt bankaffærer, kjøpe noen småting og spiser lunsj. Tilbake i båten blir det bading før kvelden kommer.
For anker i Cala Llonga
Arvid ror..

Vi blir noen dager i Santa Eulalia. Vi liker oss her, byen er koselig og vi spiser thai-mat som anbefales fra katamaranen Go. Kjempegodt!! En tur opp til kirken på toppen av byen blir det også tid til.
På spasertur i Santa Eulalia. Karayato i bakgrunnen
Og jeg har på meg kjole for en gangs skyld
Oppe ved kirken med byen i bakgrunnen
26.juli
Vi starter vår etappe mot Mallorca litt før ni. Det er varmt og med en liten bris imot. Det var meldt endel vind, i stedet stilnet det mer og mer av. Midtveis er det flatt hav, bare noen late dønninger. Det er veldig varmt og vi henter bøtter med vann fra havet for å avkjøle oss. Og det går med "bøtte vis" av vann å drikke. Heldigvis gir biminitoppen skygge. Vi ankrer opp i Santa Ponsa på Mallorca ved syvtiden om kvelden. Vi har skiftet  til øy nummer to: Mallorca.