søndag 28. september 2014

Isla Prochida og Napolibukta

Vi ankommer Prochida på ettermiddagen den 7. september. Gjelder å holde rede på dagen inni mellom. Ikke alltid like sikker på om det er lørdag eller søndag, heller ikke hvilken dato det er. Det blir spansk omelett til middag og en liten tur i havna før kvelden. I morgen er det sightseeingtur til Pompei.
Kirka i havna i Prochida

Pompei og Napoli

Neste dag tar vi ferga inn til Napoli. Vi prøver å finne buss eller tog opp til Pompei, da en hyggelig mann stopper oss for å tilby tur til Pompei og med rundtur i Napoli i hans mini-buss. Vi slår til og får en flott tur og guiding på kjøpet. Kjempebra!

En glad gjeng på vei til Pompei
Litt historie må til:
300 år før Kristus slo folk seg ned i de fruktbare skråningene rundt Vesuv. Det ingen visste var at den fruktbare jorda skyldes lava fra vulkanen, de visste ikke engang at det var en vulkan der. Utbruddet i år 79 var så stort at askestrømmen som begravde Pompei sto 33 km til værs. Pompei og Herculaneum ble begravd i varm aske. Askelaget var 6m tykt.

Det gjorde at byene ble bevart og kan gi et godt bilde av livet på den tiden. De sies at Pompei var en velstandsby. Det kan sees på bygningene, store en-etasjes hus for de rike, små to-etasjes der de fattige bodde. Det som slo oss da vi var der, var by-planleggingen. Rette gater med fortau og fotgjengeroverganger. De er forhøyet for å unngå at de fine fruer får kjoler og  kapper tilsølt av gateskitten. Det finnes offentlige bad og spisesteder, spesielt for de mindre bemidlede, som sannsynligvis ikke hadde disse bekvemmeligheter hjemme.

"Abbey Road" i Pompei
Etter noen timer i Pompeii, tar vi en rundtur i Napoli med vår eminente guide som så setter oss av ved et av mange små torg. Og i nærheten av havnen slik at vi finner tilbake til ferga. Vi spiser en sen lunsj før turen tilbake i det mørket senker seg. En begivenhetsrik dag!

Flere bilder fra Pompei:

Benk til oppbevaring av mat
Rette gater med fortau

Fra utgravinger. Gipsavstøp av mennesker

Fra det store "torvet"

Bukta der piratene ankret opp!
Neste dag blir like spennende. Vi bestemmer oss for å besøke borgen på toppen av øya. Vi vandrer oppover og

oppover. Gatene er trange, vi må stå inntil husveggene når en bil kjører forbi. Til slutt åpner det seg en liten plass og vi står ved inngangen til borgen. På platået står to kanoner vendt mot ei bukt og med deler av øya bak. Vi skjønte ikke det helt. Brukte de kanonene mot resten av øya? Forklaringen fikk vi senere, det var piratene i bukta som var målet!
Kapteinen inspiserer kanonene

På vei opp i borgen. Bolighus på toppen
Vi fortsetter oppover og opp dager gradvis at det er bolighus her. Det henger klesvask til tørk, blomster utenfor ei dør o.s.v. Vi når toppen og det er faktisk et lite samfunn her oppe. Veldig spesielt! Vi passerer en kirke og bestemmer oss for å gå inn og får med oss et lite skriv som forteller om kirkens opprinnelse og historie. En nydelig kirke med flotte malerier som forteller noe om øyas historie og sagn. Borgens historie går tilbake til omkring år 1000. Men på 1500-tallet ble øya utsatt for piratangrep. Sagnet forteller at i 1534 ble øya angrepet av piraten Barbarossa, nettopp i den bukta vi så på vei opp. Folk flyktet opp i borgen og søkte hjelp der. Erkeengelen St. Michel hjalp øyas befolkning. Det sies at Barbarossa ble så skremt at han kappet ankertrossene og flyktet med alle sine skip. Så sier soga. St. Michel feires, av denne grunn, to ganger i året, en gang om høsten og en gang i mai da slaget mot Barbarossa sto. Inne i kirken står det faktisk en statue av St. Michel i ekte gull og sølv.
St. Michels kirke på toppen av borgen

Deler av borgen sett fra havet

Formiddagen var vel verdt besøket, og vi blir faktisk litt hekta på Europas historie etter hvert som vi opplever hvor omfattende den er.
Vi spurte guiden vår i Napoli om italienerne nedstammet fra Romerne?   Nei italienerne stammet fra etruskerne, og grekerne var her før romerne. Er det rart vi blir litt hekta på å finne ut mer?
Men vi får stoppe her, vår videre leting etter historien forblir vår. På vei ned provianterer vi litt og avtaler med vårt reisefølge Johanne og Asbjørn å spise
lunsj i havna.

På kvelden utstyrer vi oss med norske flagg og finner en cafe med stor TV-skjerm. Vi skal se fotballkamp! Kvalik-kamp mellom Norge og Italia. På cafeen smiler de litt av oss der vi entusiastisk gir våre gutter full støtte. Det avtar fort, ikke mye å heie på. Nei, Høgmo, du må få gutta bedre enn det der!

Neste dag fortsetter vi seilturen. Etappen er kort, vi skal bare til Capri på andre siden av Napoli-bukta. Klokka tid er det planlegging i båten vår, med vafler og kaffe attåt. Vi fyller diesel, og utpå dagen drar vi fra øya. Hva vil Capri gi oss av opplevelser…