Capri – og videre til
Amalfi
På vei fra Isla Prochida heiser vi fokka og
motorseiler. Capri havn kan være full av båter, så vi har alternativer, det kan
være mulig å ankre eller gå videre til ei annen havn. Det er jo Italias 2.
eller 3. største attraksjon vi skal besøke, det kan bli både trangt og dyrt.
Capri, så langt kom vi - og snudde |
Amalfi-kysten |
Kapteinen kontakter Amalfi havn der vi kanskje kan få plass. Vi setter kursen dit, øker tempoet for å nå havna før mørket faller på. Klokka er alt over fire og vi har 15-16 nm dit. Det er en helt spesiell kystlinje vi seiler langs, med bratte klipper ned til sjøen og der bebyggelsen ligger over og mellom klippene. Denne strekningen heter Amalfikysten.
Vi får plass på kommunal brygge,
men det var et skuespill før vi kom så langt. Her må innskytes en forklaring
fra vår havneguide skrevet av Rod Heikell:
Ormeggiatori: Mange havner i Italia har leid ut deler av havna til folk som ordner
fortøyningene dine, ordner med vann og diesel om det er ønskelig, og som tar
betaling for båtplassen. Noen av dem har ikke leid plassen, de tar seg til
rette og er ”little mafiosi”.
Ormeggiatori kjører en seilbåt på plass |
I havn i Amalfi |
Asbjørn og Johanne drar neste dag
for å ankre Snowbird på andre siden av bukta. Vi blir og utforsker Amalfi, en meget
spesiell by. Du tror du ser byen fra havna, men det er bare en liten del som er bygd utenpå klippene og syns. Resten av byen ligger i en kløft eller dal mellom
to fjell. Hovedgaten går innover dalen, mens resten av gatene går under og
mellom husene, nesten som gamlebyen i Naxos om noen har vært der. En kan nesten gå seg vill i alle labyrintene. På kvelden spiser vi
middag med lys i den nye lykta vi har kjøpt. Vi har bestemt oss for å bli her
til lørdag. Det er meldt mye torden, lyn og regn de nærmeste dagene og vi holder
oss i ro.
Amalfi, der husene bygges utenpå klippene |
Det lyner og tordner i 3 netter på rad, og i flere timer om gangen. Byen blir fullt opplyst av lyn, deretter mørklagt når strømmen går, og slik fortsetter det. Godt å være i havn da. En eller annen feiring skjedde på fredagskvelden, med opptog og musikk. Det ble avsluttet med et fantastisk fyrverkeri rett ved havna. Hvem som hadde flottest fyrverkeri, naturen eller menneskene, er ikke godt å si. Naturen stilte nok opp med det mest intense.
Hovedgata i Amalfi |
Søndag 14. september drar vi videre.
Vinden er varierende, det blir seiling med og uten motor. Utpå dagen får vi
kontakt med Snowbird, de ligger noen mil foran oss i ruta. Kapteinen prøver
spinnaker for andre gang på turen, men det er egenlig for lite vind. Vi fikk oppleve fra 3 til 5 knop, mest
3. Første gang med spinnaker var på vei inn til Sæby i Danmark.Vi får kontakt med Snowbird og går sammen til ei nydelig lita bukt der vi
ankrer.
Koselig å ha en kveld sammen igjen. De vil starte grytidlig neste dag for å nå øya Stromboli, som fortsatt har aktiv vulkan. Vi har avlyst den turen, og går videre ned langs Italia-kysten. Mon tro hvor neste havn blir….
Kveldstemning, den blå timen |
Koselig å ha en kveld sammen igjen. De vil starte grytidlig neste dag for å nå øya Stromboli, som fortsatt har aktiv vulkan. Vi har avlyst den turen, og går videre ned langs Italia-kysten. Mon tro hvor neste havn blir….
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar