lørdag 13. september 2014

Menorca - den siste av Balearene

Da skal vi til den siste av øyene i øygruppen Balearene, Menorca. Naturen her er helt forskjellig fra de andre øyene. den har en bratt kyststripe, men ingen høye fjell. Høyeste toppen er på 358 m. Hele øya er en eneste stor høyslette, ikke så ulikt Finnmark. Denne øya har vært en del av Italia og Korsika, mens de andre øyene hører til en annen forkastning.
Inngang til havna i Ciuadadela, ene siden...

.....og den andre siden
Vi er tidlig oppe. Etter kaffe og dusj forlater vi Mallorca og setter kursen mot Mahon, 45 nm mot nordøst. Det er gråvær og rotete sjø. Det humper og bumper så vi legger om kursen til ”nærmeste hjørne”, 23 nm unna. Det blir nærmere Ciudadela enn Mahon. Kanskje blir det denne byen istedenfor Mahon? Vi går dit. Det er vanskelig med ankring, det er tett med båter og de ligger på to anker eller med line i land. Så avanserte er ikke vi blitt at vi gir oss i kast med dette når det er så tett med båter. Inn til havna, eneste som har plass er Club 



Nautic, 250 euro natta. Det går en grense for hvor mye vi er villig til å betale. Så vi bestemmer oss for å gå sydover igjen, kanskje finner vi en cala med ledig ankerplass eller vi går til Mahon. Det er fordelen med å starte tidlig, vi har flere muligheter om den første ikke holder. Det er mest små calaer langs ruta vår, få store bukter sånn som vi liker best.
Etter suppelunsj ser vi atter lyst på livet og bestemmer oss for å gå til Mahon.


 Der finner vi sikkert ankring eller en ledig havneplass før mørket faller på. Mahon er ei stor havn med mange marinaer.
Vi ankrer i Cala Teulera. Ei flott bukt mellom Mola som er ei halvøy og Lasarettøya. Det ligger 10-12 båter her, men det er god plass. Rett bak oss ligger ”No agenda”, en Nauticat  vi hadde som nabo i Santa Ponsa. Det blir sen middag og så er det natta.

Ankret i Cala Taulera i solnedgangen
Isla del Rey (kongeøya)
Ved morgenkaffen dukker en båt opp på siden av oss, forklarte at vi lå på ”restricted area”, og ba oss flytte inn i havna. Ankring bare i nødstilfelle. Vi går inn i havna for å orientere oss, der er det flere marinaer og noen flytebrygger. Vi kaller opp havnekontoret og spør etter pris for to netter. 350 euro, det blir ikke aktuelt. Marina Menorca har flere flytebrygger. Billigste alternativ er flytebrygger uten strøm og vann til 50 euro natta. Vi ligger rett bak Isla del Rey, the King's Island. Arvid tar en tur til øya. Det var her Kong Alfonso den 3. først satte fot da han i 1287  ville jage muslimene fra Menorca. Sykehuset som nå er der, er bygd mye senere, ferdig i 1776.det har vært i drift fra 1700-tallet og fem til 1960-årene.
Vi blir litt liten ved siden en 67 fot stor Fountain Pajot
Hotell med typisk engelsk arkitektur
Hver morgen kommer en marinero med ferskt brød til oss, en hyggelig gest. Vi tar water-taxi inn til byen, det er for langt å ro. Turist-toget tar oss rundt og gir oss en oversikt over byen. Den har en spennende arkitektur, med innslag fra forskjellige tidsepoker og hvilke land Menorca har tilhørt. Bl.a. var engelskmennene her fra begynnelsen av 1700-tallet. Deres innflytelse på arkitekturen er lett gjenkjennelig. 




Øya har en lang og spennende historie på grunn av sitt strategiske punkt i Middelhavet og det har vært bosetning her siden flere tusen år før Kristus.
Mange flott og store hus langs havna
I byen er det mange gamle bygninger som det koster å vedlikeholde. Ved siden av den store kirka rett opp fra havna, er det tilhørende store klosteret tatt kommersielt i bruk. I første etasje er det mange små butikker og i kjelleretasjen, et stort supermarked. Trolig får de inn nok leie til å holde kirka i god stand.
Lunsj med utsikt over havna
 Vi spiser lunsj på ei "hylle" med utsikt over havna. Den er forresten Europas største naturlige havn, og nummer to i verden. Hawaii er størst, og Valetta nummer 3 i verden.
Neste dag tar vi igjen water-taxi for å gjøre de siste provianteringer. Så blir det å lære seg hva som finnes i Italia. Vi slapper av i Cockpit på kvelden, det er faktisk litt kjølig og vi henter oss hver sin jakke. Termometeret viser 21 grader.

Det minner meg om en historie fra Kirkenes i min ungdomstid. Vi hadde en lang kuldeperiode der termometeret viste fra -35 mot - 40 grader. En kveld vi skulle på besøk utbrøt jeg da vi kom ut: mamma, mamma, der er blitt mildvær! Gradstokken viste bare -21. Temperaturer er relative.
Cruiseskip passerer oss i sundet..
Vi kommer til å gå i morgen, 24. august. Det ser ut til at vindretningen er god. Det blir nattseilas og for å avpasse at vi kommer til land mens det er lyst, drar vi ved 2, 3 tiden på dagen. Vi topper opp med diesel, vi må kanskje pushe på med jernhestene inni mellom.
Det er Sardinia neste....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar