lørdag 13. september 2014

Mallorca, den store ferieøya


En flott kveld i Santa Ponsa, det blir enkel middag og så sove. Arvid har fått vondt i et øye etter å ha tatt ut den ene linsen. Han har hatt den i altfor lenge.

Neste dag er søndag 27. juli og det er blikkstille i bukta. Det ser ut til å være et sår på Arvids øye, men med mørke solbriller går det bra.

Både anker og daumann sees på bunnen, ca.3-4 m ned
 Vi finner en optiker i morgen. Både jolle og motor blir låret og vi ”freser” inn til jollekaia. Det er mange turister her, mest engelskmenn og mye ungdommer. Området består mest av restauranter, kafeer og turistbutikker, i tillegg til hotellene. Det blir hamburger på Miss Murpheys før vi drar hjem. En koselig restaurant hvor både innehaver og atmosfære minner om Miss Marple til Agatha Christie.
Vi gjør oss kjent i byen de neste dagene, Arvid får hjelp av optiker for øyet. Det er et sår der som må leges før han setter inn nye linser. Vi holder oss i ro, skraper båtbunn, vasker tøy og gjør litt nødvendige oppgaver for å la Arvids øye få hvile. Vi blir flinke til å få ladet mobiler og Ipad når vi er i land. Da jeg vasket tøy i havna, fikk jeg samtidig ladet tannbørsten! Det er jo litt annerledes ombord enn hva vi tar som en selvfølge hjemme. 
Kveldsstemning i Santa Ponsa

Vi blir kjent med Joup og Mattie i nabobåten s/y Lady Ellen, en 65 fot stor Mc Gregor, en riktig lang, smal skarpseiler. Et koselig par fra Holland, som nå har båt og leilighet i Almerimar. Joup har skadet skulderen, de venter på sønnen som skal hjelpe dem å seile båten hjem.
5. august
Rosa håndterer tappekrana mens Arvid vente
Vi har i dag passert 3 uker til ankers uten å ha ligget i havn. Bare innom for diesel og vann. Det har utelukkende vært en positiv og ny opplevelse for oss. Ankeret(og daumann) har holdt oss på plass selv i sterk vind. Vi har helt endret holdning til bruk av vann og strøm. Vi tenker oss godt om før vi bruker vann,sløser ikke! Strøm bruker vi bare til kjøleboksen, og kanskje litt leselys på kvelden. Vi må kjøre litt motor for å lade batteriene. Er de fulladet holder de i to dager før motorene må i gang. Det bringer tanken hen på solcellepanel som kan gi et godt bidrag til å lade batteriene. De er vedlikeholdsfrie og koster bare innkjøp og installasjon. Solenergien er gratis!  I Palma ligger en båtbutikk hvor vi kan bestille paneler, og det er bare en kort busstur unna. Etter å ha forsøkt å få kontakt både på telefon og mail uten å få svar, innser vi at vi må dra dit. 
Arvid med den flotte katedralen i bakgrunnen
Jeg sitter foran katedralen med Palma bukt i bakgrunnen
Bussturen er kort, men stoppestedet i Palma ligger langt fra båtbutikken. Det er slik det er å være uten bil, apostlenes hester må brukes. Heldigvis treffer vi sjefen sjøl, Rosa, som bare kan beklage at vi ikke har nådd fram. Hun er sprudlende og løsningsorientert, et herlig menneske å møte. Og for ventekøen er det tappekran med øl (eller vann) for de som måtte ønske det. Vi bestiller to paneler a 100W. Det er lørdag, bestillingen vil bli effektuert på mandag og bli sendt direkte til Palma. Det sparer oss for noen dager.
 Ruvende over byen ligger en flott katedral med ”gamlebyen” i Palma rundt. Vi tar en enkel lunsj før vi begir oss inn i et fantastisk fint område. 
Viser en liten del av katedralen
Katedralen er mektig og de smale gatene innenfor borgen står i sterk kontrast til den moderne byen rundt. Vi er ganske slitne når vi kommer tilbake, både etter å ha gått i flere timer og for alle inntrykkene vi får på en sånn dag.
Smale, pittoreske gater i gamlebyen

Arvid i koselig passiar med en venn


Frokost etter morgenbadet. San Antonio Bay

Vi forflytter oss til en bukt nærmere Palma for å vente på solpanelene. Der tar vi et døgn i havn til tross for høy pris. Kunne ha bodd på luksushotell for samme prisen. Men vi nyter det fullt ut, blir nesten kastet ut av havna en time etter at vi skulle ha dradd. Vi dusjer, lader alt som kan og bør lades, kjører avfukter og setter max kjøling på boksen. Skal jo ha valuta for pengene!


Vi ligger godt ankret i bukta, fortsatt San Antonio

Vi ankrer opp i San Antonio bukta i nydelig, klart vann. Det er ei stor bukt på flere kilometer. Stedet er en eneste stor turistmaskin! På kvelden så vi 4 til 5 fly i lufta samtidig på vei inn til flyplassen. De landet med 1, 5 min. mellomrom. Lite å gå på om noe galt skjer!

Vi holder oss i bukta til panelene kommer. Bader og koser oss og tar jolleturer inn til byen. Vi henter panelene i Palma med båten, De blir montert-og virker! Deilig med ekstra strømtilførsel.
 Vi får både mye og lite vind her vi ligger. Etter hvert syns vi at vi må komme oss videre. Skal vi nå Hellas før vinteren bør vi ha noe større framdrift! Arvid får på linser, det går bra. Vi begynner å sjekke værmeldinger for å komme oss opp langs østkysten av Mallorca. Det blåser opp og himmelen blir regntung idet vi går til El Arenal, i den andre enden av stranda, for å fylle diesel. Det frister å bli i havna over natta, og slik blir det. 
15.august kommer vi oss endelig av gårde. Det er selvfølgelig motvind. Den mest fremtredende vindretning i Middelhavet er motvind. Svarte skyer indikerer regnvær, men det ser ut til å holde seg vest for oss.
Cala Serena, rett ved Cala d'Or
Det blir ikke lange turen, vi ankrer opp i ei bukt ca. 20 nm fra El Arenal. Plutselig er vi i en annen setting. Ei stor strand med mye folk, men ingen hoteller rundt, bare noen få hus. På kvelden er den øde og ingen lys å se.
Vi våkner til regn og det blir en innedag i båten. Vi venter til i morgen med å gå videre. Storm.no har lovt oss sydlig liten kuling og da blåser vi oppover kysten. 
Tidlig neste morgen motorerer vi ned til sydspissen og møter vind, mye vind - og i feil retning. Motvind!  Etter ei stund gir vi oss, snur rompa til været og ankrer opp i ei bukt i le for vinden.
Vi venter hele dagen på at vinden skal løye. i mellomtiden snekres det hyller til klesskapet mitt, og jeg syr om en seilpose som skal passe til den lille fokka. Ved 6-tiden er vi klar, vinden har løyet noe, men det er ingen seilevind.Det blir motorkjøring.
Vi prøver oss først på Cala d'Or, ingen båter til ankers og bukta er veldig smal. Det blir til slutt calaen rett ved. En trang cala der det ligger en båt fra før. Det blir ankervakt hele natta, båtene beveger seg forskjellig og vi vil unngå at vi støter i hverandre. Det går bra, og vi har lært en lekse: Å dra fra en god ankringsplass klokka 6 om kvelden er dårlig planlegging!!
Vi sover et par timer på morgenen, litt kaffe i skrotten og vi er klar. Cala Ratjada er dagens mål. Vi fyker opp kysten i 6-8 knop - endelig seilervind!
Vi er i havn i Marina de Cala Ratjada
Ingen gode ankrings muligheter og vi må gå til kai. Etter å ha fortøyd og ordnet seil, blir det sein lunsj i havna. Rett tilbake til båten for siesta. Sovner momentant, litt søvn som skal tas igjen.
Vi blir i to dager selv om det er mye svell i havna. Jeg finner meg frisør for å få litt orden på håret. Og det får jeg! Snauklipt, vil jeg kalle det.  I tillegg skal det tynnes! Har jo nesten ikke hår igjen. Arvid mente frisyren lignet på en beretta fra "Alo alo" . Eneste trøst er at det vokser ut igjen. Haalllooo Bente frisør, ønsker du var i nærheten så jeg slipper dette, det er jo ikke første gang...
20. august er vi klare for neste overfart. Det er 45 nm til Mahon havn på østsiden av Menorca. Et bra utgangspunkt for turen over til Sardinia...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar