søndag 13. oktober 2013

Brighton - Southampton

28. september - 02.oktober

Litt urolig natt i Brighton Marina, mastene synger og det betyr vindøkning i mine ører. Sjekker værmeldingen, 10-14 m/s, kast opptil 20. Litt mye, synes jeg og Arvid argumenterer for en god medvindseilas. En tur på moloen avgjør det hele, vi går. Brighton-Southampton er 56 nm og vil trolig ta 7-8 timer.
Det blåser godt, i alle fall frisk bris og vi surfer på bølgene, noe som kapteinen syns er moro. Bølgene blir større og jeg kjenner comfort-sonen min blir utfordret, men alt er ok. Det HAR vært en utvikling siden Skagerak.
Vi fokkeseiler opp Solent, dette seilermekkaet mellom Isle of Wight og fastlandet opp mot kanalen inn til Southampton. Solent er full av seilbåter i alle retninger, og vi seilte forbi minst tre forskjellige regattaer! Vi ankommer Town Quay som ligger midt i byen. På flytebrygga står to karer for å hjelpe oss med fortøyninger og fendere, snakk om service!

Arvid foran byporten Bargate

Neste dag er søndag, vi rusler rundt og tar livet med ro. Vel bevarte ruiner helt tilbake til vikingetiden sees flere steder i byen. Deler av den gamle bymuren er fortsatt bevart, mens mye ble ødelagt under WWII. Byporten, Bargate, fra nordenden av bymuren står fortsatt. Mye folk ute, shopping - sentre, restauranter, kafeer og butikker er åpne, i motsetning til lille Urk. Det blir middag og avslapning om bord på kvelden. Ole Lukkøye kommer fort etter en dagsseilas i sterk vind.


Historisk kirkebygg, ødelagt i brann


Neste dag, mandag, er Mettes (svigerdatter) bursdag, vi gratulerer på FB! De er på tur over til New York, hele familien, for en opplevelsesrik høstferie. Gleder meg til å få nytt fra den turen!
Vi spiser frokost, jobber litt båt og så er det tid for å finne en "Gottebutikk", les ; båtbutikk.
Vi skal ha båtmannsstol til Arvid, han må i masta for å skifte tau på akterstagene. Og så skal vi ha redningsflåte om bord, som en siste forsikring.

En laaang spasertur opp til Force 4, butikk med det meste av båtdingser. Båtmannsstol må bestilles, vi kan få den klokken ett neste dag. Tilbake i sentrum, sultne, ser vi etter et spisested. Det blir Pizza-Hut og deep-pan pizza som er en av Arvids favoritter.

Neste dag er det igjen opp til Force 4, ankommer 5 på ett, hvorpå vi får beskjed om at vi er for tidlig ute. En tur på marine-toalettet og vi er tilbake på tida. Drosje tilbake siden redningsflåten veier 23,5 kg. Butikken ga ingen god service, Arvid måtte påpeke at garantien ikke var undertegnet, og de hadde en non-serviceminded holdning. Anbefaler den ikke!!

Bråkete nabo, farer frem og tilbake hele tiden, skaper bølger for oss!



Akterstagene blir endret med nye spectra-tau og nye blokker. Servicegutta fra marinaen hjalp til med å få Arvid opp. Akkurat det er armen min for dårlig til. Vinsjing er ikke min greie, armen tåler det ikke, ellers klarer den seg bra!

Også en nabo, stor, men stille

Kapteinen jobber med tau til akterstagene. De skal spleises på ordntli' måte!








Mens lettmatrosen jobber med blogg og ruteplanlegging


Onsdag blir det mye ruteplanlegging, det blåser godt og vi blir liggende. Vi ser vi må lage nøye rute ned til Guernsey, og også videre til Brest. Det er stor forskjell på høy- og lavvann, ca. 10 m, det gir kraftige tidevannsstrømmer. Gjeldet å treffe på riktig tidspunkt.

Proviantering på Mark & Spencer, vi fyller sekk og bæreposer for de neste dagene.
Det blir Yarmouth i morgen, kun 17 nm, det gir et bedre utgangspunkt mot Guernsey.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar