onsdag 16. oktober 2013


Til Brest

5. - 6. oktober


The Needles, Isle of Wight
Opp til en spennende dag, 220 nm skal tilbakelegges. Vi starter klokken 10, litt etter planen. Til tross for full kraft på motorene ned The Solent, er vi nede i 3,9 knop på det laveste. Helt nederst i The Solent, der vi seiler ut i den engelske kanal, ligger The Needles. Tre kalksteinsklipper ute i sjøen og med et fyr ytterst. Et kjent landemerke og en stor attraksjon for Isle of Wight.
Vi heiser storseil og fokk, holder 6,5 - 7 knop. Værmeldinga melder vest, dreiende til nordvest. Vi har vest utover dagen dreiende til sydvest. Og igjen blir det midt imot, og vi hjelper til med litt motor. Vi skifter til den lille fokka, den står bedre i skarp vinkel mot vinden. Vinden dør ut utpå kvelden, bare dønninger igjen. Før mørket kommer blir alle seil tatt ned og vi går for motor i 4 - 5 knop. Vi finner også frem "Ulvang", har ikke brukt dem siden i vinter, men nå er det godt under seilklærne.


Solnedgang i den engelske kanal
Litt etter litt blir stjernene "skrudd" på. Nydelig klar himmel overstrødd med stjerner og stjernetåker. Jeg ser Karlsvogna kjempeklart. Det andre stjernetegnet jeg kan, Orions belte, dukker opp litt senere. Ikke bare beltet, men hele Orion, og en masse som bare blinker og lyser.

Det er mye trafikk i kanalen, vi holder oss i en separasjonssone der de store båtan ikke går. Vi skal passere nordgående trafikk da Arvid må ta en unnamanøver for å unngå kollisjonskurs med en av de store. Det er her våre hjelpemidler virkelig kommer til sin rett. Ved hjelp av AIS mottaker/sender ser vi alle store båter og fiskefartøy og de ser oss. Ved hjelp av kartprogrammet ser vi båtens retning, antall nm fra oss og nærmeste punkt for møte mellom oss og den aktuelle båten. Vi kan dermed se om det er fare for kollisjon lenge før vi møtes. Utrolig godt hjelpemiddel!
 
Soloppgang dag 2

Spenningen stiger hos meg da fire båter, som vi må passere, ligger parallelt med hverandre. Jeg setter meg i sofaen og lar kapteinen kjøre båt, slalomkjøring mellom disse er liksom ikke min greie. Etter det forløper natten uten mer dramatikk. Jeg sover noen timer, det hjelper godt. Arvid holdt seg våken til stjernene ble slått av og det lysner. Vi savnet månen i natt, tenkte den hadde gjemt seg bak en sky. Helt til vi
fant ut at akkurat i dag står månen og sola opp samtidig!

Arvid sov litt på morgenen og jeg tygger halspastiller og litt Ibux, tror jeg brygger på noe - må ikke bli syk!
Barometeret stiger langsomt under hele turen, fra 1015 til 1022 neste formiddag og sola skinner. Det er fullstendig flatt hav inn mot Frankrike. Det er mye tang som flyter i overflaten i sjøen, det henger seg på kjøler og ror. Med jevne mellomrom må vi stoppe båten og rygge for å kvitte oss med det som henger på.
Mørke skyer over Ushant

Seiling ned langs Bretagne-kysten
Canal de Four er den kanalen som vi skal følge inn mot Brest, på innsiden av Ushant. Der kan det være sterke strømmer, og det sies at vi bør treffe på sydgående strøm i nedre del av Canal de Four, der strømmen som oftest er sterkest.  Vi entrer kanalen ved fem-tiden på ettermiddagen, noe motstrøm, men ikke mye. En flokk delfiner kommer på besøk, svømmer foran og rundt båten, mellom skrogene og ser ut til å ha det kjempegøy! Det har vi også der vi ligger i nettet og ser på. De ser ut til å ha det kjempegøy med å sneie skrogene! Vi seiler ned langs Bretagne - kysten, det er flott så nært kysten, og vi entrer kanalen inn mot Brest idet det begynner å mørkne, det er neste kveld.
 
Saint-Mathieu Lighthouse
 
 Innseilinga der blir litt stressende. Arvid tror det er noe galt med motorene, men det er bare voldsom strøm i kanalen. Vi snegler oss mot Brest, følger bøyene og inne i havna følger vi etter en liten seilbåt inn i marinaen. Ingen ledige plasser på gjestebrygga, vi legger oss på dieselbrygga - ingen skal ha diesel i kveld. Vi er i Brest etter 35 timer. Godt gjort!

Inn mot Brest i solnedgangen







 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar